Laiturilaajennus ja muut kehityshankkeet
- timo.kovanen
- Apr 16
- 4 min read
Torstaina 10.4.2025 pidetyn hallituksen tiedotus- ja keskustelutilaisuuden yhteenveto
Torstaina pidetyssä tilaisuudessa oli paikalla 20 yhdistyksen jäsentä kuuntelemassa hallituksen ehdotuksia ja ajatuksia tulevaisuuden suunnitelmista.
Nämä keskustellut asiat koskevat pääsääntöisesti Lyökkiniemeä!

Laiturilaajennuksen kaava-asiat
Keskustelussa tuotiin esille mahdolliset kaavoituksen tuomat esteet ja rajoitteet uuden laiturilaajennuksen osalta.
Hallituksen työryhmä on keskustellut laiturilaajennuksesta Espoon kaupungin tonttiyksikön kanssa ja he eivät nähneet mitään ongelmaa asian suhteen. Kaavamääräykset tullaan huomiomaan osana rakennuslupaprosessia.
Laitureiden ylläpito tulevaisuudessa
Talkootyövoiman riittävyydestä esitettiin huolta – riittääkö jatkossakin aktiivisia jäseniä hoitamaan yhdistyksen juoksevia asioita?
Hallituksen kanta talkootyövoimaan on että nykyisellään meillä on aktiivinen ydinporukka joka vastaa lähes kaikista ylläpitotehtävistä sekä yhdistyksen käytännön pyörittämisestä. Talkootyön mahdollisesti vähentyessä voidaan puuttuva työpanos korvata ostopalveluilla mikä aiheuttaa korotuspaineita venepaikkamaksuihin.
Arvonlisäverovelvollisuus uusien investointien myötä
Kokouksessa esitettiin huoli että uusien hankintojen myötä kaikki seuran maksuliikenne siirtyisi automaattisesti arvonlisäveron piiriin ja nostaisi kaikkia maksuja ALV:n verran.
Asiaa on selvitetty verottajan yhdistysten verotukseen erikoistuneen asiantuntijan kanssa ja verottajan tulkinta on yksiselitteinen:
Westend Sailors WS ry täyttää yleishyödyllisen yhdistyksen tunnusmerkit ja näin sen toiminta ei ole arvonlisäverotuksen piirissä. Yhdistys maksaa kaikista hankinnoistaan voimassaolevan arvonlisäveron ja hankinnoissa oleva arvonlisäveronosuus ei ole yhdistykselle vähennyskelpoinen kulu.
Vedenpäällä kelluva laiturirakennelma tulkitaan verottajan toimesta kiinteistöksi. Yhdistyksen myymät hallintaoikeudet ovat kiinteistöilla tapahtuvaa kaupankäyntiä mikä ei kuulu arvonlisäveron piiriin.
Vaihtoehtoinen laiturinlaajennus
Tilaisuudessa esitettiin nykyisen Lyökkiniemen laiturin jatkamista sekä sen päätyyn T-kappaletta.
Tätä vaihtoehtoa on myös tutkittu ja harkittu. Olemme yhdistyksenä myyneet ei-oota käytännössä kaikille laituripaikankyselijöille jo vuosien ajan. Hallituksen tiedossa on tässä vaiheessa projektia tiedossa enemmän halukkaita laituripaikasta kiinnostuneita jäseniämme kuin mitä ehdotettu T-kappale toisi toteutuessaan. Tämän johdosta olemme päätyneet etsimnään laajempaa ratkaisua asiaan.
Veneiden koon rajoittaminen uudessa laiturissa
Keskusteluissa tuotiin esiin toive veneiden koon ylärajaksi.
Nyt ehdotetun laiturilaajennuksen isoimmat paikat mahdollistavat enintään 44-jalkaisten veneiden turvallisen ja helpon säilyttämisen. Jos uusi laituri totetutuu, tulemme samalla tavalla määrittelemään maksimipainot paikkakohtaisesti. Nämä maksimirajat saadaan valitulta laituritoimittajalta.
Laiturisauna ja mahdolliset järjestyshäiriöt
Tilaisuudessa esitettiin näkemys että laiturisauna ja sen yhteydessä oleva uintipaikka voisivat tuoda mukanaan sekä naapureita & muita jäseniä häiritsevää käyttäytymistä.
Asiaa on pohdittu hallituksessa ja jos laiturisauna toteutuu, tullaan satamasääntöä päivittämään tältä osin. Tulemma jatkossakin korostamaan muiden laiturin käyttäjien ja naapuruston huomioon ottamista kaikessa toiminnassamme. Rakennamme myös turvallisuuteen ja valvontaan liittyvät järjestelmät (kamerat ja koodilukot).
Pitääkö laituripaikan haltijan olla westendiläinen?
Tilaisuudessa kyseltiin miten yhdistys määrittelee paikallisuuden, ts. kenelle tarjoamme palveluitamme.
Hallituksen työryhmän näkemys asiaan on se että palvelemme yhdistyksenä espoolaisia huviveneilijöitä mutta käytännön toiminnassa korostuu paikallisuus yhdistyksemme nimen mukaisesti.
Päivitetty versio hallintaoikeussopimuksesta tulee antamaan hallitukselle enemmän mahdollisuuksia valita kenelle tarjoamme palveluitamme.
Suosittelijoiden käyttö jäseneksi haettaessa
Edelliseen kohtaan liittyen kokouksessa ehdotettiin että laajentuvien palveluiden myötä voisimme ottaa käyttöön kahden jäsenen suosittelun haettaessa jäseneksi.
Läsnäolleiden hallituksen edustajien mukaan tämä koettiin asiaksi johon tulemme perehtymään lähemmin. Keskusteluissa mainittiin myös mahdollinen liittymismaksun korottaminen. Hallitus tulee keskustelemaan näistä asioista kokouksissaan.
Kaikille avoin septitankki
Hallituksen esityksessä mainittiin että yhdistyksen septitankki voisi olla kaikille avoin ja näin yhdistys saisi asiasta mielikuvahyötyä samalla kun pelastamme yhdessä Itämeren.
Käydyssä jatkokeskustelussa kävi hyvin nopeasti ilmi että asia muistuttaa luonteeltaan sinihomejuustoa: mielipiteet jakautuivat varsin terävästi kahtia asian suhteen. Työryhmän ehdotus on lähtenyt teknisestä toteutuksesta liikkeelle: toteutuessaan yhdistyksen septipumppu työntää jätteet suoraan kaupungin viemäriverkkoon, eli se ei vaadi mitään lisätoimenpiteitä/-huoltoa vaikka käyttöä olisi enemmänkin. Asian kanssa ei ole kiirettä – lähtökohtaisesti toteutuessaan yhdistyksen septipumppu on ainoastaan omien jäsenten käytettävissä.
Kuka päättää nykyisen Lyökkiniemen laiturin uusimisesta
Hallituksen esityksessä olleista kolmesta vaihtoehdosta kirposi otsikon kysymys. Problematiikkana on että laiturissa on 32 hallitaoikeussopimusta – jos laituri päätetään uusia (vaihtoehto #3 esityksessä – 10’000 €:n lisävastike per paikka), niin kuka tekee asiasta päätöksen?
Kysymyksestä käytiin tilaisuudessa keskustelua ja hallituksen edustaja totesi että vanhan laiturin toimenpiteet eivät liity nyt käsillä olevaan laajennukseen millään tavalla ja hallitus tulee palaamaan tähän asiaan myöhemmin.
Muuten yleinen konsensus asiaan oli että koska kyseessä on venepaikkojen haltijoiden rahat, tulisi päätös laiturin tulevaisuudesta tehdä haltijoiden keskinäisessä äänestyksessä eikä koko jäsenistön laajuudessa.
Hallitus palaa tähän asiaan myöhemmin.
Laituripaikkojen hinnat
Tilaisuudessa kysyttiin hallituksen edustajilta laituripaikkojen myyntihinnoista.
Hinnoittelua on mietitty ja tätä varten on selvitetty alueen hintatasoa ja otettu myös huomioon että yhdistys olisi myymässä varustelutasoltaan erittäin hyvää ja uutta laituria keskeisellä sijainnilla.
Hallituksen tämän hetkinen työversio hinnastosta on seuraavanlainen:
UUSI LAITURI:Laituripaikka 8-metrisillä aisoilla 19’000 €
Laituripaikka 10-metrisillä aisoilla 25’000 €
Laituripaikka 12-metrisillä aisoilla 29’000 €
Vesijetin ponttoonipaikka 6’000 €
VANHA LAITURI
Laituripaikka 9-metrisillä aisoilla 9’000 €
Uusien laituripaikkojen varaamisjärjestys
Tilaisuudessa esitettiin huoli uusien laituripaikkojen varaamisjärjestyksestä koska meillä on paljon halukkaita tyrkyllä laituripaikan ostajaksi.
Ensin uusia paikkoja tarjotaan nykyisille jäsenille ja tämän jälkeen muille.
Nuorisotoiminnan aktivointi
Kokouksessa käytettiin puheenvuoro alueen nuorten saamisesta aktiivisemmin toimintaan mukaan.
Hallituksen näkemys on että jos nyt ehdotetut suunnitelmat ja hankkeet toteutuvat, tulee laitureilla varmasti olemaan enemmän myös nuorisojäseniämme.
Tilaisuuden yhteenvetona voidaan todeta, että paikalla olevat jäsenet suhtautuivat hallituksen esityksiin positiivisesti ja yleisesti koettiin että on hienoa nähdä jo tässä vaiheessa pitkälle vietyjä ja konkreettisia suunnitelmia uusien asioiden toteuttamiseksi.
Kiitos kaikille tilaisuuteen ja keskusteluun osallistuneille jäsenille. Hallitus tulee seuraavassa kokouksessaan 22.4.2025 päättämään yhdistyksen ylimääräisen kokouksen koolle kutsumisesta. Ylimääräisessä kokouksessa tulemme yhdistyksenä päättämään valtuutuksesta hallitukselle toteuttaa nyt ehdotetut toimenpiteet ja hankkeet yhdistyksen nimissä.
Espoossa 16.4.2025
Westend Sailors WS ry:n hallitus
Comentarios