top of page

Teknisen laiturimestarin kuulumiset 2020

Writer: halttunen.mattihalttunen.matti


KAUPANRANTA


Viime keväänä laiturin venekiinnikkeet vaihdettiin läpipultattuihin lenkkeihin, jotka ovat tukevampia kuin aiemmat ruuvatut lenkit. Lokakuussa 2019 laiturin kaikki kettingit uusittiin, samoin kulkusillan kettingit. Uudet kettingit ovat 16 mm ja sakkelit 20 mm. Kulkusillani ankkurointipainot olivat uponneet syvälle liejuun eikä niitä saatu esille ankkurointikettinkien kiinnittämiseksi. Tämän vuoksi päätettiin laittaa uudet painot kulkusillalle n. 50 kg. Laiturin rannanpuoleiseen päähän lisätään 200 kg painot. Kaislikon alueella tarvitaan lisäksi 8 kpl lisäpainoja ja ne hankitaan kauden alussa. Varmaan 20 – 30 kg betonikiekot riittävät painoiksi. Painojen kiinnittämiseen tarvittavat kettingit ovat jo paikoillaan.

Lars Hongelin on hommannut laiturin ankkurointipainoja, jotka ovat tällä hetkellä Lyökkiniemen rannassa. Ajatus oli, että painot siirretään paikalleen jäitä myöten. Nyt on vaihdettava toteutusta tunnetusta syystä. Saamme Harrilta Sandvikilta ponttoonilautan kuljetuksiin.


Laiturin ankkuripainot ovat pääosin 200 kg, paitsi uloimmat 2 a 500kg. Aiemmin oli virheellinen käsitys, että kaikki painot ovat 500 kg. Tästä johtuen laituriin voi kiinnittää korkeintaan 1000 kg veneitä.

Muuten laituri on selvinnyt myrskyistä hyvin. Ainostaan kulkusillan yksi kelluke oli pullahtunut paikoiltaan. Se on helppo palauttaa alkuperäiselle sijalleen. Korkean veden aikana ponttooni oli täyttynyt vedellä. Kun vesi saavutti normitason niin painava ponttooni repeytyi irti aisalankuista.

Peräpoijujen kettingit tarkistettiin lokakuussa 2019. Enimmillään syöpyminen oli 50 % ja suurimmalta osalta 25 %. Hallitus päätti, että poijujen kettingit uusitaan kaudella 2021 hyödyntäen ylimääräisiä kettinkejä.


LYÖKKINIEMI


Lokakuussa 2019 vaihdettiin syöpyneet kettingit uusiin (20 mm) Vehmolan tekemän tarkastuksen perusteella. Vanhoja kettinkejä ei ole poistettu. Uudet kettingit on lisätty vanhojen rinnalle. Ketjuja vaihdettiin yhteensä 7 kpl, mikä oli arvioitua pienempi määrä. Tämän vuoksi meillä on nyt varakettinkiä tuleviin tarpeisiin.


Vesi nousi korkealle muttei aiheuttanut laiturille vaurioita. Sen sijaan Club-Houselle menevän sähkökaapelin jatkokseen oli päässyt vettä, vaikka se oli geelitäytteinen. Uusi jatkos kestää paremmin merivettä. Jollalaiturin peräpoijusta osa on hävinnyt tulvan viemänä.


Club-Housea on ehostettu maalilla samoin terassia. Laiturin puistovalaisimet päätettiin säilyttää, mutta ne kytketään päälle vasta elokuussa. Portin ympärille lisätään vielä piikkilankaa, jotteivät tunkeilijat pääse helposti laiturille.


Jos havaitsette laitureilla jotain korjattavaa, niin ottakaa yhteyttä minuun. Oma-aloitteellisuutta kannattaa harrastaa, jolloin asiat hoituvat nopeasti.


Tekninen laiturimestari Matti Halttunen

 
 
 

Comments


WESTEND SAILORS WS RY

Westend Sailorsin tavoitteena on toiminnallaan edistää westendiläistä vesillä liikkumisen mahdollistamaa yhteenkuuluvuutta. Yhdistys edistää monin tavoin veneilyä harrastuksena, antaen myös opastusta ja käytännön neuvoja veneilyharrastuksen aloittamiseksi ja ylläpitämiseksi. Vesiurheilun aloittamista kaikissa sen muodoissa kannustetaan.

YHTEYSTIEDOT

Westend Sailors WS ry toimii satamassaan ja muussa toiminnassaan vapaaehtoisvoimin. Parhaiten yhteydenotto seuraan toimii sähköpostitse.

sihteeri (at) westendsailors.fi, 040 8299924

kommodori (at) westendsailors.fi, 040 5801221

© 2019 Westend Sailors ry, N60° 09' 45''  E 24° 48' 27''

bottom of page